Werkgever of vriendin?

28 mei 2021

In een NOS-artikel van 23 februari jl. , midden in de coronapandemie, is Tina Storteboom aan het woord. Zij heeft haar grote winkel in lingerie moeten sluiten als gevolg van de lockdown. Dat was en is heftig: de zwaarste dobber in die periode was het moment dat ze het besluit moest melden aan haar personeel. Ze neemt het woord ‘vriendinnen’ in de mond. Ze dacht dat zij die al negen of twaalf jaar bij haar werkten, vriendinnen waren geworden.

Maar de sfeer sloeg om. “Heel naar. Ineens was ik toch gewoon de werkgever en stonden we – letterlijk – tegenover elkaar in de winkel. Maar ik kon niet anders. Ik had iets meer empathie verwacht.”

Valkuil

Is Tina goedgelovig, misschien zelfs naïef? Zeker is dat ze last heeft van een bekende valkuil. Hier is bij de ervaren afstand tussen leidinggevende en medewerker vanuit de leidinggevende kleiner dan vanuit de medewerker. Als we vóór de pandemie aan Tina’s werknemers hadden gevraagd of ze haar als vriendin of werkgever zagen, zou het antwoord teleurstellend zijn geweest voor Tina.

Vriendschappelijke relatie is anders dan vriendschap

Maar is het dan onwenselijk om vriendschap met je medewerker te onderhouden? Een collega van mij definieerde onlangs een vriend als ‘iemand bij wie je kunt aankloppen als je in de shit zit’. Vanuit die definitie is het fijn als je je verhaal bij je baas kwijt kunt wanneer het tegenzit. En voor de leidinggevende is het een compliment als hij/zij in belangrijke situaties in vertrouwen wordt genomen.

Voor Tina was het beter geweest als ze een scherp onderscheid had kunnen maken tussen een vriendschappelijke relatie en vriendschap. Linksom of rechtsom, uiteindelijk is er sprake van een hiërarchische relatie. En daarin heeft de leidinggevende het laatste woord. in coaching leer je dat die positie innemen belangrijk is. De leidinggevende moet bij iedere werknemer vrij kunnen zijn om lastige besluiten door te voeren, bedrijfsgeheimen te bewaren en medewerkers aan te spreken.

Tips

Soms heeft de leidinggevende zich de positie van de medewerker eigengemaakt: ‘we zijn allemaal gelijk’. Dit is overigens typisch voor Fase 2 van het Real Power Model wat centraal staat in de workshop ‘Van Macht naar Kracht’.  

Hiërarchisch handelen kan in zo’n situatie lastig zijn en voor wederzijdse teleurstellingen zorgen.

Hoe vermijd je deze valkuil?

  1. Als jij denkt dat jij midden in het team staat en jullie gelijkwaardig zijn, dan zit je ernaast.  Je teamleden ervaren dat niet zo;
  2. Als je bij 1 merkt dat de anderen het tóch zo ervaren, dan moet je aan de slag. Verdiep je in leiderschap (lees, lees, lees) en vorm jezelf tot passende leider van je team;
  3. Vier de vriendschappelijke sfeer in het team;
  4. Spreek iedereen in het team op gelijke wijze aan en leer veel over goede feedback geven;
  5. Betrek alle mensen in je team en geef ze gelijke kansen. Ook mensen bij wie je geen vriendschappelijke gevoelens hebt, hebben hun recht op jouw beste kunnen.

Succes!  En mocht je wat hulp hierbij kunnen gebruiken, bel of mail me gerust.

Annette van Engelen

Annette van Engelen
Perspectens

Met 25 jaar ervaring als coach, facilitator en ondernemer kan ik met veel vraagstukken overweg. Ik help graag met je vragen op je werk- of levenspad.

Inschrijven Nieuwsbrief

Het inschrijven is gelukt!